L'IREC
Àrees Tecnològiques i de Recerca
Els Projectes
Borsa de treball
Transparència
Notícies

Projectes destacats:

KIC

bFUS

bFUS

 

Finançat per:

 

Membres de:

cerca
acer
CEICS
Campus Energia

  • Imprimeix

Projectes - Electricitat i Electrònica de Potència

  • REFER: El projecte Reducció Energètica i Flexibilitat en Edificis en Rehabilitació (REFER) pretén millorar les alternatives energètiques disponibles per a edificis, dotant-los de flexibilitat amb varies opcions per afrontar la generació d’energia renovable i l’eficiència energètica. La realitat de les ciutats actuals és que les edificacions tenen usos i disposicions diverses, alguns són residencials i altres construeixen el teixit industrial i/o comercial del territori. Els consums i les opcions per millorar la gestió energètica de tots ells són diferent. Amb la intenció de millorar l’eficiència energètica d’edificis existents i no tant en els de nova construcció, on és més senzill incorporar les noves tecnologies i coneixements, el projecte REFER pren els dos punts de vista, s’enfoca en la rehabilitació energètica i flexible d’edificacions residencials i terciàries per separat. Així, els objectius principals son: i) millorar l’eficiència de calefacció dels edificis residencials (element important del consum energètic d’aquesta tipologia d’edificis); ii) optimitzar el consum i autoconsum d’energia en edificis terciaris aportant eines de flexibilització energètica; iii) desenvolupament de sistemes de generació d’energia, d’emmagatzematge d’energia, de gestió energètica i de disseny d’edificació incorporant tecnologies.  Aquest projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.
  • NAenCAT: El projecte NAenCAT pretén ser un referent de les noves Smart Grid, dotant d'innovadors sistemes de sensorització, telecomandament i automatització distribuïda a la xarxa elèctrica de Catalunya. D'una banda, en el projecte es desenvoluparan nous sensors adaptats a les característiques tècniques de la xarxa elèctrica de Catalunya, el que permetrà augmentar el coneixement del que està passant a la xarxa. D'altra banda, s'ampliaran les capacitats dels sistemes de telecomandament actuals, que seran més robustos i de menor cost, la qual cosa permetrà flexibilitzar l'operació de xarxa i un desplegament més ràpid. Fruit del major coneixement que es tindrà de la xarxa gràcies al sistema de sensorització, el telecomandament disposarà d'informació més fiable, precisa i actualitzada per gestionar de forma centralitzada la xarxa i anticipar possibles congestions en la mateixa o solucionar incidències existents de forma eficaç. A un altre nivell d'operació de la xarxa, s'incorporarà una solució innovadora per a l'automatització intel·ligent distribuïda que complementi la solució de telecomandament centralitzat actual, el que permetrà que la xarxa s'auto-cicatritzi sola en cas d'avaria. L'automatització distribuïda de les xarxes de distribució requerirà de les tecnologies d'avantguarda en el sistema de sensorització que es desenvoluparan en aquest projecte. Totes aquestes tecnologies s'instal·laran i validaran a la xarxa, per poder estudiar el seu impacte i benefici pel que fa als sistemes actuals i així poder planificar la seva instal·lació massiva a mig termini, convertint la xarxa elèctrica de Catalunya en una xarxa encara més intel·ligent. Aquest projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.
  • DER – IREC 22 @ MICROGRID: construcció d'una plataforma experimental que integrarà en una microxarxa intel·ligent i interconnectada un conjunt dels DER (Distributed Energy Ressources) existents amb elements de consum energètic.
  • Digital HOME- IREC Living Lab: creació d’una plataforma multicanal de continguts interactius i personalitzats per a l’eficiència energètica en l’edificació.
  • V.E.R.D.E.: investigar les tecnologies que permetran la integració del vehicle elèctric a Espanya com també la seva introducció en el mercat espanyol.
  • GREEN eMOTION: desenvolupament i demostració d’un marc únic i fàcil d’utilitzar per a una electromobilitat verda a Europa.
  • Charge & Ride: millorar l’eficiència energètica d’un sistema ferroviari entès com a un subsistema dins d’una microxarxa.
  • NOVARE: avaluació de l’impacte dels vehicles elèctrics amb un demostrador de càrrega lenta de 10kW i un de càrrega ràpida de 50kW. Desenvolupament de la tecnologia V2G i integració dels punts de càrrega a la microxarxa.
  • SURTIDOR: estudi, concepció i prova d’una instal·lació de recàrrega ultraràpida amb bateries de corrent directe per a vehicles elèctrics que transferiran la potència per contacte directe.
  • KIC-Subestacions Actives: ampliar la capacitat de la xarxa intel·ligent per a una explotació integral de la producció energètica dels DER, com també per gestionar les demandes i els serveis que ofereixen el transport elèctric i l’emmagatzematge domèstic tot maximitzant la seva integració a la xarxa a través de subestacions actives de distribució.
  • KIC-EVCity: per tal de reduir l’ús de l’energia i l’impacte ambiental/en la salut del transport individual en els entorns urbans, cal un enfocament integral per a una transició cap a un sistema de transport electrificat i sostenible basat en portadors energètics locals i renovables. Això s’aconseguirà mitjançant el desenvolupament d’una integració simple, eficient i cost-eficaç dels vehicles elèctrics a les zones urbanes.
  • KIC-Smart Power: desenvolupar mètodes innovadors per a un disseny i un funcionament eficient d’una xarxa intel·ligent i coordinar les aplicacions de xarxes intel·ligents innovadores.
  • KIC-Instinct: l’objectiu d’aquest projecte és aconseguir un disseny òptim de solucions ICT que siguin resistents, segures, interoperables i escalables per tal de produir xarxes de distribució actives i que facilitin nous models d’implicació del client.
  • Windleader: modelatge i control d’aerogeneradors i parcs eòlics. Desenvolupament d’algoritmes de control per a un generador síncron d’imant permanent i per a un motor amb doble alimentació en aplicacions de generació d’energia eòlica.
  • EMERGE: estudi i desenvolupament d’enginyeria elèctrica associada a l’energia eòlica marina en aigües profundes: generació, configuració i transmissió del generador, tipus de corrent AC/DC, connexió amb la costa, etc.
  • VENDAVAL: anàlisi, disseny i simulació de possibles configuracions de parcs eòlics marins.
  • AZIMUT: millores conceptuals de tres components principals d’un aerogenerador offshore de gran potència: pales del rotor, tren de transmissió i subestructures.
  • KIC-OFFWINDTECH: l’objectiu d’aquest projecte és identificar els principals desafiaments i limitacions de l’energia eòlica marina i buscar i analitzar alternatives viables en el camp de la transmissió energètica, analitzar la tecnologia i les pales marines.