S’incorpora a la flota de TMB un prototip d’autobús híbrid creat amb la participació de l’IREC

IREC i TMB

El nou vehicle s’emmarca dins el programa Retrofit, que consisteix en la reconversió massiva d’autobusos dièsel a híbrids
 
Novembre de 2010 – Un nou prototip d’autobús híbrid (és a dir, que utilitza més d’una font d’energia, en aquest cas un motor elèctric amb l’existent motor de gasoil de l’autobús) )s’ha incorporat a la flota de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). El nou vehicle, creat amb la participació de l’Àrea de Recerca Tecnològica d’Electrònica de Potència i Xarxes Elèctriques de l’IREC, formarà part dels cinc autobusos que composen la seva nova flota d’última generació. Aquest prototip, que es va enllestir el mes de març passat i ja porta uns mesos en proves de verificació, s’emmarca dins del programa Retrofit, que consisteix en la reconversió massiva d’autobusos dièsel a híbrids.

 
El conjunt del projecte d’hibridació té com a objectiu actualitzar tecnològicament i ambientalment un centenar d’unitats de l’actual flota d’autobusos de TMB, a més de dinamitzar el sector industrial català en una línia interessant de recerca, desenvolupament i innovació. La reconversió d’autobusos dièsel en híbrids generarà beneficis directes en la salut dels ciutadans, no només per la disminució d’emissions, que es redueixen en un 30%, sinó també per l’augment del confort dels passatgers i vianants que s’aconsegueix a l’haver suprimit totalment els sorolls durant les parades. 
 
Concretament, per a la realització d’aquest projecte, l’IREC s’ha encarregat de l’estudi de compatibilitat electromagnètica i també de l’estudi de l’eficiència energètica del nou prototip proposant el nou patró de mobilitat a seguir perquè l’eficiència estudiada es porti a terme a la ruta real.
 
Sobre l’Institut.  L’IREC és el centre de recerca del sector de l’energia de referència a Catalunya. Creat el 2008, està especialitzat en activitats de recerca i desenvolupament de tecnologia relacionades amb l’estalvi i l’eficiència energètica i amb les energies renovables. Més concretament, compta amb línies de treball en les tecnologies relacionades amb les microxarxes, el vehicle elèctric, l’emmagatzematge d’energia, l’eficiència en edificació, la bioenergia i els biocombustibles i l’energia eòlica marina. 
 
L’Institut disposa igualment d’una àrea d’electricitat i electrònica de potència, d’una altra dedicada a la recerca, el disseny i la caracterització de materials per a l’energia, i d’una tercera destinada a la recerca socio-tècnica en l’àmbit de l’energia. El centre creixerà de manera progressiva fins a l’any 2014, data en què comptarà amb 160 investigadors d’alta qualificació.
 
L’IREC, presidit pel conseller Antoni Castells, té com a patrons la Generalitat de Catalunya, a través del Departament d’Economia i Finances i el d’Innovació, Universitats i Empresa, el Govern de l’Estat, a través del Centre d’Investigacions Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques (CIEMAT) i de l’Institut per a la Diversificació i l’Estalvi de l’Energia (IDAE), la Universitat de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili, Endesa, Gas Natural Fenosa, la Fundació Repsol, Enagás, Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH) i Alstom. L’IREC té dues seus: una és a Barcelona i l’altra, a Tarragona. Les infraestructures i l’equipament científic-tecnològic de l’IREC han estat cofinançats pels fons FEDER del Programa OPERATIU CATALUNYA 2007-2013, pel Ministeri de Ciència i Innovació i per la Generalitat de Catalunya